Bli medlem

Nyheter

Norgestur med bil i slutten av mai, en herlig opplevelse

Norge har en fantastisk variert natur fra innland til kyst og vi tenkte at nå skal vi bruke en ferieuke til å besøke steder flere av oss ikke har besøkt tidligere.
Vi var 4 personer som gledet oss til bilturen som startet den siste lørdagen i mai. Turen svarte til våre forventninger, flott natur, fine hoteller, flotter veier enn hjemme på Karmøy og mye mindre trafikk. Det blir helt sikkert flere turer i Norge senere, kanskje også i år.

Publisert

Dag1: Vi dro tidlig av gårde siden dette var den lengste kjøreturen mot første overnatting i Fagernes. På vei innover Hardanger fant vi ut at det var kaldt og surt på vidda som kunne bli stengt på kort varsel. Da forandret vi retning over haranger broen og videre mot Fagernes. Vi tok oss god tid og var innom Borgund Stavkirke fra 1883, et fantastisk byggverk som ligger i Lærdal kommune. Her er også en nyere kirke som også er verd et besøk samt et fint besøkssenter. Vi ankom Fagernes midt i Valdres utpå ettermiddagen og der vi spiste en god middag og hadde en fin vandretur gjennom Fagernes parken og bygatene.

Dag2: Neste destinasjon var Røros, men vi hadde flere fine stopp langs veien dit. Siden også valdresflya var stengt grunnet uvær, gikk veien videre til Dokka og Gjøvik før vi tok av til Rondane, for en vakker natur. Et høydepunkt til på vår norgessafari, der stoppen med utsikt til Rondslottet med sine 2178 meter. Vi måtte selvsagt stoppe i Alvdal for å sjekke ut Huset Aukrust i Innlandet og viser Kjell Aukrusts tegninger, malerier og fantasiverden. Museet ble innviet i 1996. Vi nærmet oss nå målet for denne dagen og et nytt høydepunkt åpenbarte seg. Verdensarven Røros var og er et flott sted med en spennende historie, gater, museer og natur. Trehusbebyggelsen er noe for seg selv og slagghaugene etter gruvedriften så vi på lang avstand når vi kjørte innover mot byen.

Dag3. Vi brukte noen nye timer på formiddagen i Røros før vi la kompasset mot Stikklestad og et nytt høydepunkt på turen. Stikklestad ligger i Verdal og siden de stadig hanker inn lottogevinster har det kanskje noe med Olav den hellige som er gravlagt her. Selve Stikklestad er bygd opp gjennom mange år og inneholder mange forskjellige byggverk, kirke, kapell, vikingbygninger og ikke minst statuen av Olav den hellige som står der spelet på Stikklestad hvert år på Olsokdagene. Vi var også innom Stikklestad nasjonale kultursenter der vi fike en god lunsj. Etter noen timer gikk turen vider til Trondheim og overnatting på Royal Garden. På kvelden ble det middag på Egon høyt oppe i Tyholttårnet der selve tårnet i løpet av en time beveger seg rundt hele byen. Etter en god middag ble det en rundtur i gatene for å se på severdighetene byen har å tilby.

Dag4: Formiddagen ble brukt til besøk i den flotte Nidarosdomen og området rundt, et nytt høydepunkt på turen. En rusletur langs Nidelven, midtbyen og bakklandet er en opplevelse i seg selv. Utpå dagen bar veien videre til Kristiansund der vi overnattet. Byen Kristansund er kjent for sin gode bacalao siden klippfisken i tidligere tider ble tørket på svaberget rundt byen. Vi fikk en kjempegod matopplevelse på Smia Fiskerestaurant med «Gratinert bacalao de Kristiansund» en ny høydare på turen.

Dag5: Så gikk turen over Atlanterhavsveien med stopp og masse fotografier av den kjente Atlanterhavsveien og et nytt høydepunkt. Da vi ankom Molde stod båten allerede klar for oss og vi kjørte om bord med Ålesund som neste sted å besøke. Her gikk turen selvsagt opp til Aksla og en matbit før turen gikk nedover de over 400 trappetrinnene ned til sentrum igjen. En rusletur i jugend byen Ålesund er et must og selv om noen av oss har vært her tidligere er det fint å gå gjennom kanaler og sentrumsgater. Vi skulle videre mot Bergen denne dagen og turen gikk til Rosendal der vi overnattet på det ærverdige og gamle Rosendal Turisthotell. Siden våre to turistvenner hadde 49 års bryllupsdag ble det en festmiddag på Rosendal fjordhotell, enda et høydepunkt på turen.

Dag6. Nå nærmet vi oss hjemturen, men først skulle vi til Bondhusvatnet siden ingen av oss hadde vært der før. Turen oppover mot vannet var fin i strålende solskinn. Vi hadde, eller kona og jeg har tidligere gått opp til breen til Breidablikk hytta der vi overnattet for en del år siden. Jeg kjente nærmest den turen i hodet, bratte svinger og høyt opp med flere stopp måtte til der vi dagen etter gikk til Fonnabu og selve Folgefonna. Selv om det var en fin tur var vi glad for at vi slapp å gå så langt denne dagen. Fint var det i alle fall på Bondhusvatnet og i etterkant gikk turen gjennom folgefonntunnellen og vider til Odda der vi hadde en pit-stopp i gatene og en god kaffepause før turen gikk hjemover med stopp i Ølen for en matbit.

Turen på en uke var over, med mange fine høydepunkt. Selv om det ikke var så varmt store deler av turen ble vi ikke våte og med liten trafikk og fine steder, blir det helt sikkert flere bilturer gjennom Norges flott steder. Har dere ikke vært på tur til noen av disse stedene, ikke nøl men ta turen😊