Bli medlem

Nyheter

Bilferie langs vestkysten av Sverige og nordsiden av Sjælland i Danmark

Publisert

I 2019 kjørte vi bil fra Karmøy til vestsiden av Sverige der vi startet i Tanum og vi kom til Smøgen før vi returnerte hjemover. Siden vi ikke har vært ute på bilferie siden, grunnet pandemien gledet vi oss til fortsettelsen sørover langs vestkysten i 2022.

Vi startet i Marstrand ca fem mil nord for Gøteborg. Et fantastisk sted med historie langt bak i tid, i dag bor det 1300 personer her. Det går en ferje over til Marstrand fra fastlandet, turen tar kun få minutter. Vi kommer så ut til den bilfrie øya som bader seg i solskinn og saltvann. Her er det fullt av turister som bader og koser jeg. Flere hoteller og en rekke historiske severdigheter der vi må nevne den flotte Carlsten festning, smale bygater, kafeer, og seilsport. Håkon Håkonsen grunnla byen på 1200 tallet, antagelig tilhørte det Norge i den tiden og byen ble grunnlagt for det gode sildefisket.

Varberg er en fin by på størrelse med Haugesund. Badebyen Varberg har et eget kaldbadehus som ligger ut i sjøen på påler som vi kjenner igjen fra Sør Englands badebyer. Stedet har et fint innbydende handelssentrum, havneområde og ferjeforbindelse til Grenaa i Danmark. Her fant man også Bockstensmannen fra 1300 tallet med hår og klær. Varberg slott og festning må besøkes et monument fra gamle dager.

Falkenberg ligger 30 km fra Varberg og er på samme størrelse og befolkning. Her er det en lakseelv som jeg sammen med min søster og svoger som bor i Danmark besøkte for mange år siden for å prøve fiskelykken uten å få fast fisk. Selvsagt er det en borg også i Falkenberg og flotte strender langs kysten nesten helt til Halmstad. Et flott stort parkområde med friluftsteater der elven renner sakte forbi. Utenfor byen tok vi en rast på en sandstrand, og vi ble overasket da vi så badegjestene som kjørte bilene helt ned til strandkanten, det har jeg ikke sett før. En fin dag på stranden før veien går videre.

Halmstad ligger 4 mil lenger sør enn Falkenberg og er en ganske stor by med sine 70 tusen innbyggere. Som så mange andre byer ligger den på begge sider av elven Nissans. Liker du strand eller golf er Halmstad et ypperlig sted å feriere. Promenaden langs elven er en høydare sammen med alle kafeer og butikker i sentrumsgatene. Selvsagt er det også her et slott sammen med fine parker i sentrum og rett utenfor sentrum. Det går også ferje herfra til Grenaa i Danmark.

Så er vårt Sverige besøk nesten til ende. Vi kjører til Helsingborg og tar ferjen over til Danmark og Helsingør. Vi har ventet i ferjekø mange ganger i Helsingør tidligere, men har alltid snakket om å vandre i det flotte sentrumsområde og ikke minst å ta turen til Kronborg Slott. Nå var tiden endelig kommet og vi vandret i flere timer i det store slottet og utenfor i selve borgen som er en liten landsby med høye murer og porter, for et sted. Vi gikk også i sentrumsgatene og var innom både kafeer, kirker og klosterhage. Her var det også satt opp et ganske nytt og stort bibliotek med kafeer og restauranter helt nede i sjøkanten. Helsingør er en gammel by fra 1200 tallet og i dag bor det 36.000 personer i selve byen.

Så går veien videre på nordsiden av Sjælland, her ligger det en rekke med små byer og landsbyer ved sjøkanten. Det må være Nordens vakreste badebyer, duvende sandstrender med Blått flagg. Her langs kysten ligger badebyene som perler på en snor. Tidligere var flere av stedene fiskelandsbyer, men er nå forvandlet til eksklusive feriesteder, men også sjarmerende små landsbyer med avslappende stemning. Vi besøkte flere badebyer på veien langs kysten, Hellebæk, Hornbæk, Dronningmølle, Munkerup, Gilleleje, Smistrup, Rågeleje, Tisvildeleje, Liseleje, før vi kom til Hundested der vi overnattet. Hundested er en fiskerlandsby med kafeer og restauranter langs havneområdet der de serverer mange forskjellige retter av fisk, men selvsagt også andre retter. Dagen etterpå tok vi ferje over Isefjord til Røvig som også er en koselig badeby. Vi kjørte utover til Sjællands Odde, her går det ferje til Ebeltoft og Århus. Helt ytterst på odden har militæret tilholdssted og vi returnerte langs odden til Kalundborg.

Kalundborg er en gammel kjøpstad med 16 tusen innbyggere og her er det både en ny by og en gammel flott by med smale gater, gammel kirke Vor frues med 5 tårn sammen med bispegården, museum og flott arkitektur. Den gamle byen kalles Høybyen, Sigrid Undset ble født i Kalundborg i 1882 i sin morfars hus Gythegården. I dag er byen kjent for sin store havn og flere større industribedrifter med mange arbeidsplasser.
Min søster og mann bor kun 10 minutt fra Kalundborg i en liten landsby i Gørlev kommune ved navn Ubby. Her er det en nydelig kirke med en utrolig fin hage og gravsted, samt en gammel ærverdig prestebolig som fremdeles er i bruk. Fra Gørlev går det et gammelt damplokomotiv tog til Slagelse som ligger ved Storebeltbroen, en fantastisk tur i et flott landskap og en fin handelsby med gågater og kjøpesenter.
Etter å ha feriert noen dager i Ubby gikk ferden videre med ferje til Kristiansand og retur til Karmøy.