Bli medlem

Telemarkskanalen fra Skien til Lunde

Publisert

Brosjyre

Etter at NRK i 2012 viste Telemarkskanalen minutt for minutt bestemte Lillian og meg selv(Per Inge) at denne turen skulle vi også sjekke ut.
På nettet finnes det en enkel side der vi bestilte en pakkeløsning med hotell, kanalbåt og kanalbuss tilbake til hotellet.

Det er mange muligheter for både hoteller, hvor man vil starte og slutte kanalfarten. Vi bestemte oss for å kjøre fra Åkrehamn til Skien og bestilte en kanalpakke med Clarion Collection Hotel Bryggeparken. Vi kjørte hjemmefra om morgenen og ca 6 timer senere var vi installert på hotellet. Her er vafler og kaffe, middag og frokost med i prisen. Hotellet ligger ved bryggekanten i sentrum av byen.

Siden vi ikke hadde vært i Skien før drog vi på oppdagelsesreise gjennom sentrum og langs kanalen. Skien er en av Norges eldste byer med litt over 53 tusen innbyggere og den mest kjente personen som kommer herfra er Henrik Ibsen. Tømmerfløting og eksporthavn for tømmer og plank var viktig for Skien i mange år.

Etter en liten vandring kom vi til idylliske Brekkeparken der også Telemark Museum holder til. Flott utsikt mot byen fra kafeen inne i parken.

Det stundet så mot kveld og forventningene steg frem mot neste morgen.

Båtturen vår skulle gå fra Skien til Lunde med flaggskipet eller kanaldronningen M/S Victoria. Den la ut fra kai presis kl 08:10 og det så ut til å bli en nydelig overfart da skylaget lettet da vi dro fra byen. Sol og fint vær gjorde denne turen til en virkelig god opplevelse. Vi seilte først gjennom Hjellevannet og Meierelva før vi kom til Løveid der det er 3 slusekammer og vi ble her løftet opp 10 meter.

Så seilte vi gjennom Norsjø og kom frem til Ulefoss som er et kjent industristed i Norge. I mange år har de laget ovner og ikke minst kumlokk som de fleste av oss har kjørt og gått over. Ulefoss har også 3 slusekammer som hever oss opp nye 11 meter.

Vi er nå kommet inn i Eidselva og neste Sluse er på Eidsfoss der vi løftes 10 meter gjennom 2 slusekammer. Vi nærmer oss nå Vrangfoss, det ligger nærmest i navnet at denne slusekanalen var veldig vanskelig å bygge derav navnet. Løftehøyden gjennom 5 slusekammer er her hele 23 meter og vi er nå kommet 59 meter over havet. Et fantastisk anlegg som er verd å se og komme gjennom. Vår reise nærmer seg nå slutten og vi seiler inn i Straumen og tettstedet Lunde der vi går av. Her spiser vi lunsj før kanalbussen er klar og tar oss tilbake til Skien. Her henter vi vår bil og kjører hjem til Åkrehamn igjen.

Selv om vi ikke var med kanalbåten helt til Dalen, var dette en skikkelig flott opplevelse som vi kan anbefale. GOD TUR