Bli medlem

Nyheter

Sør England med bil på kryss og tvers

Publisert

Flere år har vi snakket om å kjøre bil i sør England, men der motet ofte sviktet i forhold til venstrekjøring. Etter å ha lest bloggen til Ellen som var på Slaraffenliv i Sør England i 2012, kopierte vi en del av hennes steder og opplegg og våget oss av sted. Du kan si at vi ikke treger på det :)

Turbilde

Dag 1.

Første dag på Englandsferien gikk fra Stansted med leiebil. Vi reiste hjemmefra i tre tiden med 15 grader og kom til 20 grader i London. Vi er undertegnede Per Inge Eriksen, Lillian Fagerland og Anne Magrete Lie. Første gang med venstrekjøring og nervene var til å ta og føle på. Utrolig men det gikk fint fra første meter, det eneste jeg hadde problemer med var giring med venstre hånd, Etter et par feilkjøringer gikk det strake veien mot Bath. Vi stoppet på en liten by rett utenfor Bath med navn Chippenham med sine 28.000 innbyggere kun to mil fra Bath. Her fant vi et lite Bed and Breakfast med himmelseng midt i sentrum. Etter å ha installert oss bar det ut på middag i byen. Etter at maten var fortært ble øynene trette og det var heldigvis kort vei tilbake til B&B

Dag 2.

Vi kjørte til Bath og stod i kø for å komme inn i byen, men da vi først kom oss inn gikk det veldig bra. Fin by flotte romerske omgivelser. Byen ligger i Somerset county og har 84.000 innbyggere. Den er kjent for sine varme kilder som romerne i sin tid utnyttet ved å bygge bassenger og store bygg over kildene. Kjørte videre til Stonehenge for å se på gamle steiner, interessant var det faktisk å høre historien om hvordan dette oppstod. Byggingen startet 2600 f.kr og var ferdig år 2000 f.kr. Mange teorier er lansert om hva denne steinformasjonen betyr, og det ser ut som om de fleste nå mener det har noe med sollys, vintersolverv og at det går mot lysere tider å gjøre. Vi kjørte så videre til Salisbury som ligger en mil utenfor Stonehenge, der vi overnattet på Milford Hall, prutet på prisen og kom vell i havn med 12o pund for tre personer på fire stjerners hotell. Middag i sentrum av en koselig katedralby med 45.000 innbyggere. Salisbury katedralen har Englands høyeste spir med sine 123m.

Dag 3.

Kjørte til Torquay der vi prøvde flere B&B før vi traff en gammel dame utenfor sitt hjem. Margareth var helt sikkert over 80 år, men drev fremdeles B&B og hadde ledige rom kun 18 pund pr person. Byen er en populær badeby med helsebringende klima, og har 64.000 innbyggere. Den er også senter for de tre byene Brixham, Paignton og Torquay med det felles navnet Torbay. Vi gikk inn til sentrum spiste lunsj etterfulgt av en båttur til Brixham med buss tilbake til Torquay, bussen var også innom Paignton. Så var vi i landsbyen Cockington og her åpenbarte det seg en fantastisk hage, herskapshus, kirke, og en flott landsby. Landsbyen ble grunnlagt under jernalderen for 2500 år siden. Dette må være en av de mest bevarte hemmelighetene for oss nordmenn på besøk i Torquay, der landsbyen ligger kun to km utenfor byen. Dette var en begivenhetsrik dag og kvelden ble ganske kort før øynene datt sammen.

Dag 4.

Kjørte videre sørover og var innom Penzance i Cornwall. Den ligger på sørspissen og har 20.000 innbyggere. En typisk havneby med ferjesamband og båtanløp med varer. Vi kjørte videre til fiskerlandsbyen Mousehole der vi overnattet på hotell Old Coastgard hotell.

En fantastisk flott og rolig plass der vi vandret fra den ene flotte smale gaten til den neste. Det er en veldig smal vei ned til musehullet og det er like utrolig at bilene kommer frem og kan passere hverandre. Dette var et deilig sted og vi burde kanskje brukt mer enn en dag her, men vi hadde flere spennende steder å besøke så et lengre opphold får bli en annen gang.

Dag 5.

Våknet tidlig av måkeskrik og fint vær på hele himmelen. God frokost i flotte omgivelser, før turen gikk til Land`s End en unik opplevelse. Land`s End er en landtunge på halvøya Penwith, i nærheten av Penzance og er Englands vestligste punkt. Videre til Minic Teatre som viste seg å være enda flottere enn jeg kunne forestilt meg. Det ligger rett øst for Land`s End kun tre km unna og er bygget over en kløft, fantastisk hage og amfi med flotte sandstrender rett øst for teateret. Siste turen gikk til Marazion og slottet som kun er tilgjengelig til fots på lavvann, på høyvann må du ta båt ut. Selve byen er liten og kompakt med 1.600 innbyggere, smale fine gater med kafeer og sommerliv. Et flott slott utenpå og en nydelig stor hage. Lunsjen var i dag en enkel Cream Tea, mens middagen ble en enkel burger på Mc Donalds. Så fant vi et BB rett utenfor Dorchester ved navn Chideock og roen senket seg. Byen Dorchester er en marknadsby i Dorset ved elven Frome, enda en liten by på kysten med 16.000 innbyggere.

Dag 6.

Dorchester en liten vanlig by uten de store attraksjonene. Gikk en tur på en walk line og var innom en romersk utgravet liten landsby.  Kjørte videre mot Southampton og havnet i en endeløs kø som varte i flere timer. Godt og varmt 27 grader, kjørte innom Chichester der vi vandret i gatene, spiste lunsj og var innom en gedigen katolsk kirke. Chichester er også en liten by med sine 24.000 innbyggere og enda en by med romersk gatenett og mange utgravinger. Videre til Bognor Regis der vi installerte oss i et B&B nær sjøkanten. Tur langs stranden og et stort digert telt som tilhørte et sommerlig leilighetsbygg.  Byen er liten med sine 23.000 innbyggere i West Sussex midt mellom Portmouth og Brighton. Siden det var fredagskveld tok vi turen innom en pub med guinness som er en tørr stout (overgjæret, sterkt øl) og rødvin til damene.

Dag 7.

Kjørte til Arundel der vi først så på et kjempestort slott før vi gikk gjennom en flott liten by med mange små koselige kafeer og butikker. Arundel er også en liten markedsby med 4.000 innbyggere, men som sagt et flott stort slott på høyden over byen. Så gikk veien videre til Brighton der vi gikk ut på piren med utrolig mye folk og etter piren ble det en tur innom gamlebyen der det også var stor trafikk av mennesker på en lørdag naturligvis. Brighton var jeg på fotballtur, oppkjøring til seriestart i begynnelsen av 80 tallet, så det var naturlig å ta en tur innom både Eastbourne og Brighton. Brighton har hele 156.000 innbyggere og er den største byen i Øst Sussex. God mex mat før turen gikk videre til krittklippene rett utenfor Brighton, mange km med kritthvite høye klipper. Vi gikk en tur både over og under klippene. Etterpå bar det rett til Eastbourne der vi overnattet på Alexsandra hotell med utsikt rett ut i havet.

Dag 8.

En vidundrlig morgen å våkne opp til sol og nydelig vær i Eastbourne. Nå venter frokosten etter en dusj. Hopp på og av buss i Eastbourne før vi tok en runde i byen. Byen er kjent for sine fine hager og blomster, samt at de markedsfører seg med byen med flest soldager i året (Solskinnskysten). Mange pensjonister bosetter seg i byen siden klimaet er bra gjennom hele året. Strandpromenaden består av en rekke viktorianske høyreiste hoteller og det er ikke å ta for mye i når vi sier at dette er en av Englands mest besøkte badebyer sammen med byene rundt seg. Foggen kom etter hvert og vi kjørte videre til Hastings. Byen er en fiskerby med en stor fiskeflåte. Befolkningen er 87.000 og er også en av badebyene rundt Øst Sussex.  Her tok vi en kopp kaffe, gikk i gamlebyen og kjørte videre mot Dover. Fog hele tiden, det var litt synd siden vi ønsket å se de stor hvite klippene. Dover er kjent for sine mange ferjeanløp, eurotunnellen, Dover Castle og hvite krittklipper. Vi fikk heldigvis glimt av krittklippene inne i mellom tåken. Fant en kina restaurant der vi spiste oss skikkelig mette og kjørte så fra sjøkanten og innover landet. Gradene steg i takt med antall km, og vi endte på overnatting i en liten by med navn Faversham der vi installerte oss i 2 etasje i en pub. Faversham ligger i Kent og er kjent for sin sjarmerende by og historiske marked i byen. Den har 18.000 innbyggere og ligger 8 mil øst for London.

Dag 9.

Siden det ikke var frokost på puben dro vi opp i sentrum av Faversham på en liten kaffe. Så gikk vi en tur i byen før vi satte gps`en til Standsted Airport. Vi kjørte forbi Standsted til en liten by ved navn Braintree øst for Standsted. Byen ligger i Essex og har 43.000 innbyggere. Her brukte vi ettermiddagen til shopping og kaffe, kake og en lunsj utpå ettermiddagen på en tyrkisk kaffe. Her var det utrolig nok en tyrkisk svenske som hadde emigrert til England. 18 År i Stockholm og 10 år i England. Så bar det videre til Standsted guest house der vi koste oss utover kvelden.

Dag10

Hjemreisen står for døren og det er vemodig. En helt utrolig tur er alle tre enige om at vi har hatt. Hjemme venter 13 grader og regn. Dette har vært en fantastisk reise gjennom mange byer og tettsteder, og vi føler nå et mye tettere forhold til Sør England og alt det flotte det har å by på. Vi oppfordrer alle som har tenkt tanken på biltur i England ikke nøl, men sett i gang. De har mye å by på både av opplevelser og vennlighet. Vi er heller ikke så veldige kløppere i Engelsk, men igjen går det bra da engelskmennene snakket langsomt der de forstod at vi hadde litt problemer. Vi hadde ikke bestilt hoteller eller B&B før vi reiste, men det gikk veldig fint. Slutten av juni til midten av juli går det bra, men er ferien senere bør dere kanskje tenke på å bestille før dere reiser, siden det er midt i turistsesongen for de fleste. Inne i hodet mitt er jag allerede i gang med neste tur, når tid det vil bli vet jeg ikke men da går turen nordover mot Skottland. God tur til dere som ønsker en biltur i England.