Bli medlem

Nyheter

Undersøkelsen om Servicenivået i Åkrehamn og Veamyr er nå klar

Publisert

Vinnere av gavekort kr 500,- for innsendelse av serviceundersøkelsen ble vunnet av: Ramona Klausen og Aleksander Røstensar. Åkrehamn Vekst gratulerer.

Her kommer resultatet av vår undersøkelse.

Spørreskjema vedrørende servicenivået i Åkrehamn m/nærområder
Servicebyen Åkrehamn m/nærområder 2008

Vi er nå ferdig med serviceundersøkelsen både på nett og i papirform. Resultatene er oppløftende på de fleste områdene, men vi ser også forbedringspotensialer og utfordringer.

Det er levert inn 106 skjemaer der de fleste er fra Åkrehamn. Vi hadde håpet at vi også kunne sett på Veamyr som et eget område, men det er levert inn for lite skjemaer her til å få et godt nok grunnlag. Veamyr innleverte skjemaer er med i sumtallene.

Nedenfor viser vi de 6 forskjellige spørsmålene og karakter totalt. 1 er dårlig og 6 er svært bra. Summerer vi alle tall finner vi en meget gledelig karakter på 5,06. Det viser at de fleste er meget godt fornøyd med servicenivået i området vårt.

1. Hvordan oppleves servicen i våre butikker
Gjennomsnittskarakter 5,22 som er en meget høy score
2. Er betjeningen faglig dyktig
Gjennomsnittskarakter 5,03 som er ganske bra
3. Er trivselen og humøret godt i butikkene
Gjennomsnittskarakter 5,26 som er helt ypperlig
4. Har vi godt utvalg, kvalitet og rett prisnivå
Gjennomsnittskarakter 4,89 som er bra, men her kan vi kanskje hente noe inn
5. Er åpningstidene ok
Gjennomsnittskarakter 5,09 som er ganske bra
6. Markedsfører butikkene seg godt
Gjennomsnittskarakter 4,87 som er den dårligste karakteren. Den er likevel høy, men her kan vi hente inn en del.

Når vi snakker om handling andre steder svarer 26 personer at de handler ofte i Haugesund og Oasen området. Det er en handelslekkasje på nærmere 25% og støtter andre undersøkelser på Karmøy som sier at lekkasjen er nærmere 30%. Her er det mange millioner å hente og vår undersøkelse viser at grunnen til lekkasjen er enkle ting som: Vi tar det for turen, Mangfoldet er større, vi mangler vinmonopol og kafeer. Det er mangfold og utvalg som de fleste sier årsaken er til at de handler i Haugesund.
Av butikker som mangler er det også en del som går igjen. H&M 26 svar, Prinsess 21 svar, Sparkjøp 4, motebutikker 9 og restaurant 4.

Vi har også i det samme tidsrommet en undersøkelse på vår nettside som viser samme tendens.
Her er spørsmålene på nettsiden der 51 personer har svart. Den viser også at servicenivået i vårt område er bra.

Hvordan oppleves servicen i butikkene i Åkrehamn området?

Meget bra 20%
Bra 49%
Tilfredstillende 18%
Under normalt 10%
Gjennomsnittlig dårlig 4%

Antall stemmer: 51

Undersøkelsens konklusjon er at vi har et godt servicenivå med dyktige medarbeidere som er smilende og faglig dyktige.
Vi har utfordringer som handelslekkasje, for lite mangfold og utvalg, kafeer og restauranter og en del av de kjente merkebutikkene.
Videre kan vi forbedre oss på markedsføringen og kanskje fremheve at i Åkrehamn og Vedavåg får du produkter som ingen andre selger. Her finnes butikker som ikke er tiknyttet kjeder og som derfor har unike produkter der du slipper å se at alle naboene går med samme blusen som deg.

Åkrehamn Vekst 14.5.2008
Per Inge Eriksen