Bli medlem

Nyheter

Rundtur i Frafjordheiane videre over Suleskar til Hovden

Publisert

Vi reiste hjemmefra på Karmøy en fredag i ett tiden, og turen gikk over Boknafjorden til Stavanger og etter passering Ålgård tok vi av mot Oltedal og til Hunnedalen hvor vi parkerte bilen og fikk skiftet til turklær. Vi opplevde et karrig høyfjellsterreng og frodige dalfører på denne turen gjennom Frafjordheiene. Dag 1: Fra Høgaleitet i Hunnedalen (rv45) går ruta nordover på gammel driftevei. Første del av turen har en jevn stigning før det flater ut. På slutten går det bratt nedover før en kommer til Blåfjellenden som har en fantastisk utsikt over den frodige Fidjadalen. Ca. 3 timer, 7 km. Hele turen gikk i fint høstvær mellom 8 og 13 grader i luften [gallery type="rectangular" ids="20136,20137,20138,20139,20140,20141,20142,20143,20144"] Dag 2: Fra Blåfjellenden - Sandvatn. Fra hytta krysses Leitesåna på helårsbro. Fra stiskillet mot Langavatn og Sandvatn bærer ruten østover mot Sandvatn et kort stykke gjennom myrlendt terreng sør for ei gjeterhytte. Ganske raskt starter stigningen (totalt 450m); følger først Leitesåna et kort stykke i sørlig retning før den dreier østover og følger elva som kommer fra Langavatnet. Både Langavatnet og Svartevatnet passeres på sørsiden over Stutaheia som byr på karrig høyfjellsterreng. På snaufjellet er ikke stien like markert i terrenget og selv om ruten bærer jevnt i østlig retning skal man ha øynene åpne for å kunne følge de røde T’ene. Nær rutens høyeste punkt, like etter stidelet sør mot Høgaleitet/Hunnedalen, står en varde (1078 moh) som gir utsyn over store deler av Frafjordheiene. Ruten mot Sandvatn fortsetter østover fra stidelet ned mot Mohedlartjødn og et nytt stiskille mot Lortabu/Hunnedalen og Sandvatn. Herfra 1 km nordover gjennom småkupert terreng til Sandvatn. Turen er 9,4 km lang og tar ca 4 timer. Fint høstvær med  7-12 grader i luften. [gallery type="rectangular" ids="20148,20149,20150,20152,20151,20153,20154,20156,20155,20145,20146"] Dag 3: Sandvatn - Hunnedalen Turen går i sørvestlig retning over Stutaheia og langs Øyarvatnet før nedturen mot Hunnedalen og Høgaleitet. Løypa går gjennom kupert høyfjellsterreng. Ca. 5 timer, 7 km. Denne dagen var det lavt skydekke og litt småyr de første kilometerne. Det ble litt bedre etter hvert men gradestokken var mellom 6 og 11 grader før vi gikk den siste kilometeren ned til Høgaleitet. Tempen steg til 14-15 grader og det varmet kroppen godt. Det var en flott tur i september 2021 med flotte høstfarger og fine bekjentskaper på hyttene og fjellturen. Da vi kom ned til Høgaleitet og bilen var det godt å få på seg nye klær og sette seg inn i en varm bil. Denne turen anbefales på det varmeste, og har du god tid og en dag ekstra er muligheten også å gå til Langavaten Hyttå, se bilde [gallery type="rectangular" ids="20162,20159,20160,20161,20163"] Dag 3 var ikke over enda. Turen gikk videre  til Sirdal og over Suleskar til Valle og Hovden, en flott tur gjennom Sirdal som er blitt en stor stor hyttelandsby. Noen år siden jeg kjørte denne veien, her bygges det hytter overalt. Suleskar er en opplevelse i seg selv, smal vei med en unik natur gjennom høyder og daler. Her er Vegvesenets notat om Suleskar:

Suleskarvegen er kjent for å være Sørvestlandets høyeste veiforbindelse. Suleskarvegen inviterer til å ta livet med ro, stoppe opp og se deg rundt. 

Suleskarvegen er kjent for å være Sørvestlandets høyeste veiforbindelse. Den går fra Suleskar i Sirdal til Brokke i Setesdal og videre over fjellet til Dalen i Telemark og til Høydalsmo hvor den treffer Haukelivegen E134. Langs Suleskarvegen er det mye å oppleve. Suleskarvegen svinger seg fra Rogaland i vest, over fjellet gjennom Agderfylkene og videre til Telemark - fra livlig bymiljø til rotekte kultur og herlig høyfjellsnatur. Suleskarvegen inviterer til å ta livet med ro, stoppe opp og se deg rundt.  Suleskarvegen er som skapt for MC Den snor seg frem mellom fjord og fjell, ned bratte fjellsider, oer luftige høyfjellspartier og gjennom frodige bygder. Ruten har blitt kåret til en av Norges beste MC-ruter av Bike. Suleskarvegen har utviklet seg til å bli sør-Norges MC-entusiasters eldorado. Prøv det du også!   [caption id="attachment_20164" align="aligncenter" width="500"] Suleskar[/caption] Dag 3 fremdeles, Hovden en kjempefin høstdag til å besøke Hovden. Her la vi oss inn på Hovden Fjellstoge 

VELKOMMEN TIL HOVDEN

Øverst i Setesdal, 850 m.o.h og 2,7 km ovenfor Hovden sentrum finner du Hovden Fjellstoge. Med Vidmyr naturreservat og Otras perlende vann som nærmeste nabo, er Hovden Fjellstoge det perfekte utgangspunkt for minnerike dager på fjellet. I vintersesongen går det gratis skibuss til Hovden Alpinsenter, og det er direkte adgang til Hovdens store løypenett for de som vil på langrenn. Velg mellom overnatting i rom, selvhushold på hytte eller på campingplassen. Kjøkkenet serverer en meny med røtter i lokale tradisjoner og råvarer. Her skal vi komme tilbake, mange fine turer i området, ikke bare vinterstid men også sommer og høst. Maten smakte ypperlig etter noen dager med knekkebrød og enkel kost i fjellheimen. [gallery type="rectangular" ids="20166,20167,20168,20169,20170"] Dag 4. Denne dagen ønsket vi å bruke utenom den vanlige veien til Karmøy. Siden tunellene var stengt fikk vi igjen se den vakre naturen når vi kjørte på gamleveien på Haukeli. Da vi kom til Røldal, tok vi veien til Sauda og derfra til Karmøy [caption id="attachment_20183" align="aligncenter" width="500"] Røldalsveien til Sauda[/caption] [gallery type="rectangular" ids="20176,20178,20179,20177,20172,20173,20174,20180,20181,20182"] Fra Europavei 134 i Røldal (Odda kommune) krangler den smale Riksvei 520 seg over fjellet til industristedet Sauda ved fjorden innerst i Ryfylke. På det øverste punktet står det en bauta med et beskjedent bronserelieff av Knut Vesthassel fra Hellandsbygd i Hordaland. Ingen ytterligere informasjon på bautaen. Vesthassel var direktør i AS Saudafallene, et av de betydelige kraftanleggene på Vestlandet. Bygging av en vei fra Sauda mot Østlandet via Haukeli var såvidt begynt da Vesthassel med full tyngde kastet seg inn i kampen for å få den fullført. Det ble den i 1960. Veien er vinterstengt, og selv om sommeren skal man ha litt gode nerver for å tilbakelegge strekningen. Bildet hadde nok ikke blitt tatt denne sensommerdagen uten at de jagende, hvite skybankene hadde tårnet seg opp til en perfekt posisjon. Her var skyene like viktige som direktøren.

Attraksjon langs Ryfylke

Allmannajuvet

Sinkgruvene i Allmannajuvet er eit nedlagt gruveanlegg i Sauda. Gruvene var i drift frå 1881 til 1899. I denne perioden vart det utvunne 12000 tonn med sinkmalm. I dag er gruveområdet eit museum. Dei enkle bygningane i juvet er laga i ein industriell byggetradisjon som huser forteljinga om gruvene. Attraksjonen består av eit galleri, gruvekafé, toalett, parkering, stiar og trapper. Kafeen og galleriet i Allmannajuvet er open frå 27. juni - 9. august og helgene 15-16. august og 22-23. august frå kl. 10.00 - 16.00. Du kan delta på guida tur langs gruvevegen og inn i sjølve gruva kvar dag i sesongen kl. 11.00 og 13.00. Meld deg på i kafeen eller ved å sende ein melding på facebook.com/saudaferie dagen før. Du vil bli utstyrt med hjelm og lykt. 
Da var denne høstturen til ende og vi kom godt hjem igjen til Karmøy og Åkrehamn.