Bli medlem

Nyheter

Biltur langs Sveriges vestkyst og fra Østlandet til Sørlandet

Publisert

Dette året hadde vi planlagt en tur med bil langs kysten av Norge fra Karmøy opp til Trondheim. Dessverre var været lang fra sommertemperatur da vi skulle reise. I siste liten forandret vi ruten til Sverige der temperaturen skulle være fra 21-25 grader. Vi utsatte derfor turen langs Norskekysten til en annen gang.

Dag 1
Fra Åkrehamn gikk turen til Østlandet der første stopp var et lite hotell/motell i Vestby rett ved siden av Oslo Fashion Outlet. Det ble selvsagt en tur innom for en matbit og en runde i mote gaten.

Dag 2
Siden vi ikke hadde vært i Fredrikstad tidligere tok vi turen til gamlebyen. Fredrikstad fremstod i soldrakt og Gamlebyen viste seg frem på en flott dag. Dersom dere ikke har vært innom Fredrikstad bør dere ta turen. En flott vandring gjennom små gater der ny og gammel tid overlappet hverandre. Kaffe og nybakte kaker ble inntatt ved et bakeri i solskinnet. Isegran ble også besøkt siden vi hadde sett Anno på TV herfra. Vi må heller ikke glemme den gratis båtturen fra Fredrikstad over til Gamlebyen, videre til Isengran og til sentrum. Før vi kjørte videre vandret vi gjennom byens gater og ikke minst langs kaikanten ved Glomma.

Turen gikk så videre til Tanum området og startet ved Vitlycke Museum der vi først var innom selve museet før vi gikk for å se helleristningene,  tre steder ikke langt fra museet. Alt var også gratis, noe å tenke på her i Norge også.
«Överallt på jorden har människor ristat och målat på berghällar och i grottor. Här i Tanum har människor från bronsåldern (1700 f.Kr – 500 f.Kr) knackat in tusentals bilder i landskapets släta berghällar.Överallt på jorden har människor ristat och målat på berghällar och i grottor. Här i Tanum har människor från bronsåldern (1800 f.Kr – 500 f.Kr) knackat in tusentals bilder i landskapets släta berghällar. Denna förhistoriska bildskatt är så innehållsrik och säregen att den finns med bland världens samlade kulturarv på Unesco:s Världsarvslista. Hällristningsområdet i Tanum togs upp på världsarvslistan 1994, som det femte svenska bidraget.»

Link:Tanumshede

Link: Turistinformasjon Tanum

En flott dag som ble avsluttet med overnatting på det miljøvennlige Tingvall B&B ved Bullarsjøen. Her var det bare solcellestrøm.

Dag 3
Denne dagen startet vi i Grebbestad som ligger helt ute ved sjøkanten, herfra skal vi følge kysten ned til Elløs/Nøsund. Stedene langs kysten her er godt besøkt av båtturister, men vi kan også anbefale turen med bil. Grebbestad er kjent for å ha verdens beste østers og fiskerbyen har mange restauranter som serverer sjømat. Det er ellers mange båtturister langs havnen.

Mellom Grebbestad og Fjallbacka stoppet vi ved Veddø Naturreservat og gikk på en flott tur langs sjøkanten. Turen tok ca 30. minutt langs sjøkanten, en fin avveksling midt på dagen.

Fjällbacka ligger ikke langt fra Grebbestad ca 10 km. De fleste nordmenn har både lest og sett TV fra Camilla Läckbergs krimromaner. At denne byen også er kjent som en sommerkystby med mange turister fra fjern og nær er kanskje ikke så opplyst for de fleste nordmenn. Å gå langs trange små gater og smau med små og mellomstore hus er en opplevelse i seg selv. Å gå gjennom «Kungslyftan» er som å se Kjeragbolten fra nedsiden der flere stener har kilt seg fast og det kan se ut som om de kan falle i hodet på oss. Ingrid Bergmann hadde sommerhus her fra 1957 til sin død i 1982.

Link: turistinformasjon:

Så en liten kjøretur til Hamburgsund der vi skulle smake på den økologisk hjemmelagde isen. Det smakte helt fortreffelig.

Neste stoppested var Smøgen der vi ble overasket over både størrelsen og alle små butikkene, boder, restauranter og turister. Vi måtte også ta bilder av de kjente sjøhusene lengst inne langs kaiene.

Overnattingen denne dagen var på Nøsund Havshotell som lå fint til nede ved strandkanten.

Dag 4
I dag startet vi med en tur til Pilane der det er en Dyr-skultur-naturpark med en gammel gravplass
"2.000 år sedan. En stor civilisation fanns nu kring Pilane. Gravfält med ett 90-tal synliga gravar daterade 500 före Kristus till 1000 efter Kristus. Gravtypen är från romersk järnålder och folkvandringstid. Domarringar där man höll ting."

Den største attraksjonen er likevel den 14 meter høye statuen Anna som kan ses på lang avstand. Hele 18 skulpturer i parken med kunstnere fra Europa og USA. En kjempefin park å besøke.

Link:  Pilane

Etter at vi hadde utforsket Pilane gikk turen igjen mot Norge og Lillestrøm der vi skulle overnatte.

Dag 5.
Oslo vår hovedstad ble en fin opplevelse selv om vi har vært der flere ganger tidligere. Fra Lillestrøm tar det kun 10. minutt med tog til sentrum. I Oslo gikk turen først gjennom Karl Johan, slottet og til Vigelandsparken videre til Aker Brygge og til sentrum igjen. I Spikersuppa var det Indonesia Festival med mat, underholdning og masse tilskuere.

På Youngstorget hadde Frelsesarmeen sin årlige storsamling der vi overvar et sang og musikkmøte. Det var fullt telt med mange frelsessoldater og god stemning. Så bar det av sted til en Kinarestaurant før vi returnerte til Lillestrøm.

Dag 6.

Fra Lillestrøm gikk nå turen videre til Kristiansand. Siden vi kjørte over Haukeli i starten av ferien tok vi Sørlandet på tilbaketuren. Kristiansand viste seg også frem i sitt gode sommervær. Bystranda, Fisketorget og Markens ble behørig besøkt i finværet. Til og med en pust i bakken med soling og en god bok nede ved sjøkanten.

Dag 7.

Da gikk turen tilbake til Karmøy og Åkrehamn. Det var en fin uke på biltur i Sverige og Norge, nå blir det en uke på hytta vår i Grinde :)