Bli medlem

Publisert

Teaser_edited-1

Reisen til Seattle og Ballard, viste oss et stykke av Karmøy

I 2014 reiste over 30 Karmøybuer fra Karmøy Vest Rotaryklubb til Seattle for å feire 17. mai sammen med norsk amerikanske venner. Dessverre måtte vi avlyse turen da, men i 2015 kom vi oss av sted til Ballard, plassen der nordmenn i mange år har satt sitt preg på bydelen. Vi var 5 personer, undertegnede-Per Inge og Lillian, Lillians søster Torill og Arvid og på toppen av det hadde vi med oss en journalist og redaktør i Karmøynytt som kunne dokumentere hele turen. Øystein Merkesvik skulle lage reportasjer fra 17. mai feiring, intervjue norsk amerikanere og ikke minst være med på kongens besøk i Seattle.

1.dag Fredag 15. mai

Avreise tidlig fredag 15. mai fra Haugesund via Oslo – New York til Seattle. På grunn av tidsforskjell var vi fremme i Seattle på ettermiddagen samme dag. På flyplassen ble vi tatt imot av de alltid hyggelige og hjelpsomme Tor og Ingrid Tollesen. De kjørte oss til hotellet der vi installerte oss på Hotell Nexus. Nexus ligger på en god plass like langt fra Down Town, Ballard og der mange norskættede har bosatt seg. Bil fikk vi også låne av Tor, kunne vi få det bedre? Etter en matbit var våre kropper trette etter en lang reise og sengen ble tatt i bruk.

2.dag Lørdag 16.mai

Etter en god frokost på hotellet kom Tor og Ingrid for å ta oss med til Ballard og båttur. Servering av mat og god drikke på en nydelig tre-snekke som tok oss med til Lake Union og Lake Washington. Turen gikk forbi huset til den kjente Microsoft eier Bill Gates. Etter en nydelig tur med snekka ble lunsjen inntatt på Fishermen’s Terminal i Ballard. Etter at båten var fortøyd ved Fishermen´s Wharf kjørte vi videre til Nordic Heritage museum der vi møtte kulturminister Thorhild Widvey, konsul i Seattle Kim Nesselquist og konsul i San Fransisco Hilde Janne Skorpen. Vi fikk en grundig omvisning i museet av Eric Nelson. Så bar det «hjem» til hotellet og en tur til Northgate Mall (kjøpesenter) som kun lå 400 meter fra hotellet.

3.dag Søndag 17. mai

Et av de store høydepunktene på turen var 17. mai toget og dagen for øvrig i Ballard. En liten kuriositet var alle stolene som var satt opp i hele gaten der toget skulle gå forbi dagen før. Det var mange som skulle sikre seg god plass og var ute i veldig god tid. Det ble i ettertid sagt til oss at over 20 tusen personer var tilskuere under 17.mai paraden. Toget varte i over 2 timer og er det største og lengste toget utenfor Norge. Det er ikke bare norskættede som deltok i toget, her var det mange amerikanere som gikk hele ruten gjennom 24 Ave NW. Programmet startet tidlig på morgenen med barneleker og musikk på Bergen Place. Et av høydepunktene var lunsjen i Leif Eriksen Lodge der vi foruten kulturminister og konsul traff en masse med kjente, men også nye bekjentskaper. Andre Karmøybuer traff vi også på, Sigrid og Odd Arne som var på besøk hos Søren Sørensen fra Vea. Etter at toget var ferdig traff vi enda flere nordmenn fra Karmøy.  Bare for å si det, vi gikk i tog under fanen til Karmøyklubben. Karmoy Club vant 1st premie for Skandinavisk Unit (innslag). Treff hos Lunde Marine Electronics etter toget var en tradisjon for mange, her ble det hilst og klemt og pratet i timevis. Dagen gikk mot slutten men før vi gikk til sengs var vi en tur på Northgate Mall igjen.

4.dag mandag 18. mai

Denne dagen ble det tur med hotellets minibuss til Seattle Down Town der første stopp var Space Needle. Der tok vi selvsagt turen opp til utsiktstårnet og fikk en flott utsikt over byen på en fin dag. Videre spaserte vi nedover langs waterfront frem til Pike Place Market der det som vanlig var et yrende liv langs de mange kremmerne som solgte alt mulig. Vi fikk også oppleve den kjente fiske-kastingen der laksen blir kastet frem til disken og tatt imot på en utrolig måte. Det kan du for øvrig se ved å gå inn på youtube https://www.youtube.com/watch?v=TbtsfyrEF_c . Fra Fiskemarkedet gikk turen videre til Pioneer Square der vi inntok en god lunsj på en liten kafé. Så en tur innom Chinatown og videre til Retail Core der vi plutselig var midt inne mellom de store skyskraperne i byen. Imponerende bygninger der Central Public Library var en av de flotteste bygningene med sine glassfasader. Siste stopp var ved Sheraton Hotell der vi tok en taxi ut til vårt eget hotell. Kvelden var enda ung, og denne ettermiddagen var vi bedt ut til Tor og Ingrid på barbecue. Her traff vi igjen mange kjente utvandrende Karmøybuer.

5.dag tirsdag 19. mai

Denne dagen gikk turen med norskbygd Clipper fra Seattle til Vancouver Island i Canada der vi skulle se på den flotte engelsk inspirerte byen Victoria. Båtturen tar tre timer. Byen er oppkalt etter dronning Victoria av Storbritannia. Byen er fra 1862 og har beholdt sitt historiske preg frem til i dag. De to mest markerte historiske bygningene er Empress hotell og den lovgivende forsamling i British Colombia. Byens Chinatown er den nest eldste i verden etter San Francisco. Byen er også kjent som «The Garden City» og det er ikke uten grunn. Byen fremstår som et stort parkanlegg der den mest kjente parken Butchart Garden som ligger et stykke utenfor byen. Det går buss til og fra parken. En vandring i byen er en utrolig opplevelse, både langs vannkanten og i en av byens parker. Vi overnattet i byen og tok Victoria Clipper tilbake til Seattle dagen etter.

6.dag onsdag 20. mai

Onsdag formiddag ble en god engelsk frokost inntatt på en engelsk inspirert kafé. Vi fikk så mye mat at det var vanskelig å gå etterpå. En liten runde i byens butikker før vi tok båtturen tilbake til Seattle. Her ble vi møtt av Øystein Merkesvik, som var blitt en god taxisjåfør for oss i storbyen. Denne dagen var vi invitert til enda en storfisker, Arnold Rasmussen. Han bor like ved golfklubben Mill Creek Country Club der han er medlem og det var her selskapet fant sted. Det ble servert tre retter der hovedretten var en skikkelig stor amerikansk biff. Det var fantastisk å sitte til bords med flere av de største norskamerikanske fiskerne og innta et godt måltid. Arnold bor for øvrig like i nærheten av Søren Sørensen fra Vea og Karl Hansen fra Langåkersgarden. Søren pleier å lage middag til de to andre en dag i uken, noe som er en populær geskjeft for de pensjonerte fiskerne. Magne Nes er kanskje blant de beste og største fiskerne i området, og han var også på plass denne kvelden.

7.dag torsdag 21. mai

Damene dro tidlig denne dagen med Ingrid på Costco Warehouse og andre Mall'er der de tilbrakte store deler av dagen til å handle og kose seg.
Vi tre mannfolka dro denne dagen til Ballard der vi var på Smokebar, en kjent kafé som mange nordmenn har vandret inn og ut av. En tur innom Tor på Lunde Marine før vi tok turen ut til Kåre Nes på sykehjemmet. Et flott område der Kåre og hans venn og forretningspartner Chuck Bundrant har donert penger til flere bygninger. Kåre er kanskje den mest vellykkede fiskeren fra Karmøy og en sann Karmøy-venn tross mange år i USA. Utover ettermiddagen var vi igjen en tur i Ballard før Øystein og jeg møtte Sig Hansen og kona June i deres flotte hus. Øystein skulle gjøre et intervju med Sig Hansen denne kvelden.

8.dag fredag 22.mai

Enda en stor dag i Seattle. Kong Harald er på vei og vi mannfolka er på plass i Ballard sammen med alle norskamerikanerne som skal møte kongen denne ettermiddagen. Pacifick Fisherman Shipyard er skipsverftet i Ballard der kongen kom etter at vi hadde inntatt en god lunsj med grillet fisk, laks, kongekrabbe og salater. Vi ble siden delt opp i grupper og kongen gikk deretter runden for å hilse på. Vi stod rett ved siden av Sig Hansen og en gjeng kjente krabbefiskere da kongen kom forbi. Etter denne seansen bar det hjem for å skifte klær til dress og bunad. Vi skulle sammen 800 andre gjester til middag ved kongens bord på Sheraton Hotell. En fantastisk aften sammen med mange flotte mennesker.

9.dag lørdag 23. mai

Siste dagen i Seattle, vi skulle gjerne vært her lenger. Denne dagen er vi på ny i Ballard der vi besøker Ballard Locks eller sluser som vi sier på norsk. Her kommer vi først inn i en stor fin park før vi kommer til locks'en der det på en lørdag er mange småbåter som skal ut på havet. Her må de vente til slusen fylles  opp av båter før de kommer videre. Et storslått anlegg der det også er laksetrapper der vi gjennom vinduer kan se laksen når den vandrer opp i Lake Union og videre til Lake Washington. Dessverre for oss var det litt tidlig i sesongen og vi fikk ikke se dette eventyret.
Denne dagen skulle vi videre til Edmunds, en halv time fra Seattle. Her skulle vi på grilling, men først en tur til havneområdet der vi så på denne fine byens havnepromenader med mye privat båtliv. Kafébesøk med is og kake hørte med. Så kjørte vi videre til Magne og Berit Nes litt utenfor bykjernen hvor vi igjen traff mange utvandra Karmøybuer og deres barn og barnebarn. Berit er vår kjære hjelpsomme sekretær som ordner det meste for oss når vi mailer eller ringer henne. Magne er som kjent sammen med broren Kåre kanskje de største krabbefiskerne i Amerika der Magne fremdeles fisker i Hawaii området store deler av året. En ny fantastisk ettermiddag og kveld sammen med Karmøy-amerikanerne.

10.dag søndag 24. mai

Så kom dagen da returen til Norge kom. Vi kunne vært her i uker enda, men arbeid og familie hjemme ventet på oss, så her var det bare til å pakke. Tyngre kofferter hjem enn da vi reiste, og hodet var også tynget av de mange gode inntrykk. Tor og Ingrid var igjen klar til å frakte oss til flyplassen, for en hjertelig velkomst og avskjed er det vanskelig å beskrive. Vi tenkte alle at disse norskamerikanerne var utrolig åpne og hjelpsomme gjennom hele vårt opphold. SAS var igjen i streik, men vår reiseoperatør Bjarte Pedersen i Celcius Reisebyrå loste oss greit av gårde og booket oss om. To til Frankfurt og tre til Reykjavik før vi igjen var samlet denne gangen i København og så til Karmøy.

11.dag mandag 25. mai

Hjemme i Gamlelandet igjen. Etter denne inspirerende turen i Seattle er det kanskje ikke siste gang vi er på vei til våre venner i Amerika. Takk for en flott reise gjennom ti flotte dager.